جاذبه‌های گردشگری مازندران که نباید از دست بدهید
blog image

مازندران دیدنی کم ندارد انتخاب چند جای دیدنی از میان آن همه زیبایی کار راحتی نیست. اما برخی از جاذبه‌های گردشگری مازندران به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند از بقیه مشهورتر هستند. جاهایی که هر ایرانگردی باید جای در گشت‌وگذارهایش به سراغشان برود.

در این سال‌ها زندگی آرام در مازندران و وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان باعث شده خرید ویلا در شمال یک گزینه به‌صرفه و عالی برای سرمایه‌گذاری باشد. اما قبل از انتخاب حتماً سری به مناظر بکر و زیبای شمال بیندازید تا با این منطقه بیشتر آشنا شوید.

آثار یونسکو در مازندران

اگر می‌خواهید از اهمیت یک اثر طبیعی یا فرهنگی سر در بیاورید، می‌توانید به این موضوع توجه کنید آثاری که به ثبت ملی یا جهانی رسیده‌اند معمولاً اهمیت زیادی دارند. یونسکو فهرستی از آثار ثبت شده در سراسر جهان دارد. کشورهایی که عضو تعهدنامه بین‌المللی یونسکو هستند وظیفه دارند از آثار ثبت شده در یونسکو چه در کشور خود و چه در هر کجای دنیا حفاظت کنند.

در ایران آثار زیادی به ثبت یونسکو رسیده است که هر کدام از آنها مهم و جذاب هستند. دوتا از مهم‌ترین این آثار در استان مازندران قرار دارند که قطعاً به دیدنشان می‌ارزند.

  • مجموعه عباس‌آباد

شاه عباس اول صفوی در سال ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ دستور ساخت این دریاچه مصنوعی را صادر کرده است. از آب این دریاچه برای آبیاری زمین‌ها و شالیزارها استفاده می‌شده است.

اما این تمام ماجرا نیست. اولین چیزی که عباس‌آباد را خاص می‌کند چهارطاقی مشهور وسط دریاچه است. این دریاچه از آب شدن برف‌های زمستانی تشکیل شده است که توسط کانال‌هایی به منطقه وارد می‌شود و چهارطاقی با معماری خاصی که دارد از افزایش فشار آب و تخریب سد جلوگیری می‌کند.

اطراف دریاچه سازه‌های مختلفی مانند سد، حمام، گرم‌خانه و کاخ وجود داشته که بخش‌هایی از آن امروزه بر جای مانده و قابل بازدید هستند. این سازه‌ها شاه عباس را به یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران تبدیل کرده است.

این مجموعه در نزدیکی بهشهر در استان مازندران قرار گرفته است. در جاده بهشهر به عباس‌آباد که وارد شوید خروجی مجموعه عباس‌آباد را خواهید دید.

 

گردشگری

 

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی در مناطق شمالی ایران و بخشی از کشور آذربایجان واقع شده‌اند و از نظر زیست محیطی ارزش بسیاری دارند. این جنگل‌ها چند ده میلیون سال قدمت دارند و گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی را در دل خود جای داده‌اند.

همین موضوع باعث شده محافظت از این مناطق حیاتی باشد. هرچند تا به امروز تنها ۵۵۰۰۰ کیلومتر مربع از این مناطق باقی مانده و بیش از ۵۰ درصد آن منقرض شده است. ارزش جنگل‌های هیرکانی آن‌قدر زیاد بوده که به ثبت یونسکو در بیایند و به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران تبدیل شوند.

 

گردشگری مازندران

 

طبیعت بکر استان مازندران

استان‌های شمالی ایران به سرسبزی و جنگل‌های زیبا شهرت دارند. تعداد زیادی آبشار، چشمه و دریاچه در این استان‌ها قرار دارد که یکی از دیگری زیباترند. در این بین چند تا از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مازندران که اثر دست طبیعت هستند را معرفی خواهیم کرد.

  • سی سنگان

پارک جنگلی سی‌سنگان با وجود امکانات تفریحی و رفاهی زیادی که دارد حسابی مورد توجه گردشگران است. این پارک از شمال تا دریای خزر ادامه دارد و این ویژگی خاص و مهم پارک است. این پارک جنگلی زیبا حتی باعث شده خرید ویلا در نوشهر و نور هم ارزنده‌تر و جذاب‌تر شود.

چه بخواهید کمپ بزنید و چه در سوییت‌های سی‌سنگان اقامت داشته باشید زیبایی‌های پارک از چشمتان دور نخواهد ماند. این پارک در مسیر خط ساحلی و در جاده نوشهر به نور قرار گرفته است. امکانات پارک مانند توالت، اقامتگاه، آلاچیق و چیزهایی از این دست تکمیل است و باعث شده گذراندن وقت در پارک راحت باشد.

 

سی سنگان

 

  • باداب سورت

دومین اثر ملی به ثبت رسیده در ایران چشمه‌های بی‌نظیر باداب سورت است. باداب سورت یک اثر طبیعی منحصر به فرد است که چندین حوضچه و چشمه با آب‌های معدنی متفاوت را شامل می‌شود. هر کدام از این آب‌ها ویژگی خاصی دارد. رنگ، بو، مزه و حجم آب داخل هر حوضچه با دیگری متفاوت است.

باداب سورت در نزدیکی روستای اروست قرار دارد و البته مسیر رسیدن به آن خاکی است. بسیاری از این حوضچه‌ها که طی هزاران سال شکل گرفته‌اند بر اثر بی احتیاطی گردشگران شکسته و از بین رفتند. پس اگر به باداب سورت زیبا رفتید علاوه بر لذت بردن مراقب این اثر طبیعی خاص باشید تا بتوانیم تا ابد از جاذبه‌های گردشگری مازندران استفاده کنیم.

 

باداب سورت

 

  • آبشار گزو

اگر از مشتاقان دیدن آبشارهای خاص هستید حتماً باید سری به آبشار گزو در سوادکوه بیندازید. البته مسیر آبشار گزو کمی سخت است اما زمانی که به آبشار برسید متوجه خواهید شد که ارزشش را داشته است.

آبشار گزو در حقیقت از مجموع دو آبشار تشکیل شده که مجموعاً ۴۸ متر ارتفاع دارند و در نهایت به یک حوضچه می‌ریزند. این آبشار یکی از زیباترین مناظر را بین آبشارهای منطقه در دل جنگل‌های هیرکانی دارد.

برای سفر به گزو باید از کفش و وسایل مناسب استفاده کنید و ترجیحاً زمانی را برای رفتن انتخاب کنید که بارندگی نباشد وگرنه ممکن است مسیر سخت و غیر قابل عبور باشد.

 

گزو

 

مناطق تحت حفاظت، شکوه مازندران

زیست بوم‌های متفاوت با اهداف حفاظتی مختلف توسط سازمان محیط زیست مورد حفاظت قرار می‌گیرند. در بسیاری از این مناطق با توجه به قوانین موجود شکار حیوانات یا آسیب رساندن به هر موجود زنده و یا غیر زنده مانند منابع معدنی ممنوع است.

بسیاری از این مناطق برای امور گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مازندران از آن جمله‌اند.

  • دشت لار

کوهپایه‌های دماوند مکان‌هایی بی‌نظیر برای گشت‌وگذار و پیک‌نیک به شمار می‌روند. دیدن این دیو سپید از پایین دست از یک سو و گل‌های وحشی شقایق از سوی دیگر دشت لار را به یکی از مقاصد دوست‌داشتنی اطراف تهران در مرز استان تهران و مازندران تبدیل کرده است.

دشت لار یا پارک ملی لار از جمله مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع است. اگر به این منطقه زیبا سر زدید حواستان به گل‌های خودرو و شقایق‌ها باشد و هرگز آنها را نچینید. عمر این گل‌ها بیرون از خاک تنها ساعتی خواهد بود.

 

دشت لار

 

  • چهار باغ

چه کسی است که از جاده چالوس لذت نبرد؟ در ۹۰ کیلومتری محور کرج چالوس و در نزدیکی منطقه سیاه بیشه در استان مازندران جنگل‌های زیبای چهارباغ قرار گرفته است.

چیزی که این منطقه را خاص می‌کند اکوسیستم ویژة آن است. چهارباغ منطقه‌ای کوهستانی، سرد و نیمه مرطوب است. همین موضوع باعث شده این منطقه برای رشد گونه‌های خاص گیاهی و جانوری مناسب باشد. چهارباغ جزو مناطق حفاظت شده و مهم استان مازندران است.

 

چهار باغ

 

  • دشت ناز

اگر دوست دارید گونه‌های خاص جانوری را در یک منطقه حفاظت شده ببینید دشت ناز بهترین انتخاب است. این منطقه به داشتن گوزن‌های زرد ایرانی شهرت دارد. دیدن این جانوران در دل جنگل‌های هیرکانی آن‌قدر جذاب است که هر ساله افراد زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

 

دشت ناز

 

تاریخ غنی در دل طبیعت

بیشتر ما جاذبه‌های گردشگری مازندران را محدود به مناظر بکر و طبیعی و جنگل‌های سرسبز می‌دانیم. البته طبیعت مازندران بی‌نظیر است اما این تنها دلیل سفر و زندگی در مازندران نیست. مازندران قدمت زیادی دارد و به همین دلیل آثار تاریخی خاصی را هم در دل خود جای داده است.

  • پل ورسک

کمتر پلی در راه‌آهن سراسری ایران به شهرت و شگفتی پل ورسک است. پل ورسک که در سال ۱۳۱۵ توسط رضا شاه پهلوی بهره‌برداری شد در جنگ جهانی دوم تأثیر مهمی داشت. چرچیل این پل را پل پیروزی خواند. اما تنها تأثیر این پل در جنگ مهم نبوده. پل ورسک در واقع یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود.

ورسک در شهر پل سفید در استان مازندران قرار دارد و به یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران تبدیل شده است. در حال حاضر این پل برای عبور قطارها در مسیر تهران ساری و تهران گرگان مورد استفاده است. وجود این پل و مناظر بکر این مسیر ریلی را به یکی از زیباترین‌ها در ایران تبدیل کرده است.

 

ورسک

 

آتشکده آمل

آتشکده آمل یکی از آثار ثبت ملی ایران در شهر آمل است که به دوران ساسانیان برمی‌گردد. به‌غیراز این سازة مهجور دو برج دوران ساسانی هم در آمل وجود داشته که البته بر جای نماندند. منظرة ساختمان قدیمی در میان سرسبزی منطقه مکان چشم‌نوازی را ایجاد کرده است.

 

آتشکده آمل

 

استان مازندران با وجود تاریخ غنی و زیست‌بوم‌های خاص مقصد بسیاری از گردشگران است. چه برای سفر و چه برای زندگی مازندران از زیباترین مقاصد است. وجود جاذبه‌های گردشگری مازندران را به مقصدی رؤیایی تبدیل کرده است. احتمالاً به ‌همین دلیل است که خرید ویلا در شمال تا این اندازه محبوب است. در این مقاله سعی کردیم چند تا از بهترین مقاصد این استان را معرفی کنیم.
 

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها