دانستنی‌هایی درباره تاریخچه قیمت ملک در شمال
blog image

 تاریخچه قیمت ملک در شمال

 

بسیاری از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی ملک یا زمین را دارند، برای اینکه محل سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنند، به تاریخچه قیمت ملک در منطقه توجه می‌کنند. وقتی ارزش ملک در یک منطقه در طول ده یا بیست سال گذشته همواره صعودی بوده، می‌توان حدس زد که ارزش آن در آینده نیز بیشتر می‌شود. اما تاریخچه قیمت ملک در شمال در طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و از فاکتورهای بسیاری تأثیر گرفته است. به همین دلیل توجه به این بازار در سال‌های گذشته ممکن است خیلی پرسش‌ها را برای سرمایه‌گذاران پاسخ دهد.

 

ملک در شمال

 

پرطرف‌دارترین نقاط شمال برای خرید ویلا

 

به طور کل از گذشته خرید ویلا در شمال محبوب بوده است. خرید ویلا هم جنبه تفریحی دارند و هم راهی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. تاریخچه قیمت ملک در شمال نشان می‌دهد که قیمت ملک و زمین در این منطقه همواره در حال رشد بوده است. اما استان مازندران نسبت به استان‌های گیلان و گلستان برای خریدارها جذابیت بیشتری دارد.

در خود استان مازندران نیز قسمت‌های غربی محبوب‌تر هستند. به همین دلیل خرید ویلا در نوشهر، نمک‌آبرود و چالوس جزو اصلی سرمایه‌گذاری بر روی ملک در شمال هستند. هرچند قسمت‌های مرکزی‌تر این استان مانند نور و محمودآباد هم از محبوبیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. شهرهایی مانند متل قو و رامسر نیز در همین منطقه از جمله گران‌ترین شهرهای شمال کشور هستند.

به جز استان مازندران می‌توان گفت در سال‌های گذشته به صورت کلی شهرهای ساحلی به دلیل نزدیک بودن به دریا و امکان رشد و توسعه بسیار، محبوبیت زیادی در بین سرمایه‌گذاران داشته‌اند. در استان گیلان نیز شهرهایی مانند لاهیجان جزو گران‌ترین شهرهای این استان بوده‌اند.

 

 

ملک در شمال

 

تغییرات قیمت ملک در شمال در سال‌های قبل

 

با نگاهی به تاریخچه قیمت ملک در شمال می‌توان گفت قیمت ملک در این منطقه صعودی بوده است هرچند دوران‌های رکودی هم وجود داشته که قیمت ملک در آن بازه‌های زمانی کم شده است. طبق گزارش روزنامه دنیای اقتصاد در سال ۱۴۰۰ تا حدود یک دهه قبل قیمت املاک در تهران بسیار بالاتر از املاک در شمال بود. به‌طوری‌که قیمت یک آپارتمان در منطقه متوسط تهران با دو ویلا در قسمت‌های توریستی شمال برابری می‌کرد.

همان‌طور که قیمت زمین و ملک در تمام کشور در طی سال‌ها رشد صعودی داشته قیمت املاک در شمال هم متناسب با سایر مناطق کشور و به‌تدریج رشد پیدا می‌کرد. به همین دلیل بسیاری به خرید زمین در شمال به چشم سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه می‌کردند. علاوه بر این خرید ویلا در شمال یک سرمایه‌گذاری در کنار لذت بردن از آب‌وهوای خوب، سرسبزی جنگل‌های شمال و قدم زدن در کنار سواحل دریای خزر محسوب می‌شود. اما در چند سال گذشته تغییرات جدی در قیمت ملک در شمال پدید آمده است. 

 

ملک در شمال

 

تغییرات قیمت ملک در شمال در چند سال اخیر

 

از سال ۹۸ تاریخچه قیمت ملک در شمال نقطه عطفی را تجربه کرده است. سرعت رشد قیمت‌ها در شمال به‌شدت زیاد بوده و نسبت به سایر مناطق کشور افزایش چشم‌گیری داشته است. به طوری که قیمت املاک در شمال در حال حاضر شانه به شانه پایتخت در حال افزایش است.

در طول نزدیک به دو سال که به دلایل مختلف اقتصادی و وجود همه‌گیری کرونا بازار ملک در بیشتر مناطق کشور راکد بود. تقاضا برای خرید ویلا در شمال بسیار زیاد شد و قیمت‌ها روند افزایشی داشتند. این افزایش قیمت باعث شد بازار ملک در شمال کشور به معمایی بزرگ تبدیل شود.

علل افزایش قیمت املاک شمال در سال‌های اخیر

درباره علت‌هایی که باعث شدند قیمت ملک در شمال از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ افزایشی بی‌سابقه را تجربه کند نظرهای مختلفی وجود دارد. به طور کل دلایل زیر برای این موضوع مطرح می‌شوند:

  1. وجود بیماری کرونا باعث شد عده زیادی از مردم شمال کشور را برای سکونت موقت انتخاب کنند.

  2. احداث آزادراه‌های جدیدی که رفت‌وآمد به مناطق شمالی را راحت‌تر کرده‌اند، عامل دیگری برای افزایش قیمت به شمار می‌رود.

  3. تغییرات اقلیمی و کمبود آب در بسیاری از مناطق کشور مردم را تشویق به مهاجرت به شمال کرده است.

  4. سیاست‌های مالیاتی دولت باعث افزایش تقاضا برای خرید ملک در شمال شده است: «شهرهای با جمعیت پایین‌‌تر از ۱۰۰ هزار نفر و همچنین کل روستاها، از رهگیری مالیاتی خانه‌های خالی معاف هستند».

  5. علیرضا شعبان پور، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک و مستغلات شهرستان چالوس، در سال ۹۹، پایین آمدن ارزش پول ملی و تورم را به‌عنوان عواملی برای تبدیل دارایی‌های نقدی به ملک توصیف کرده بود.

  6. شعبان‌نژاد همچنین کاهش نرخ سود بانکی را عامل دیگری برای افزایش تمایل به خرید ملک در شمال عنوان کرد.

علت‌های دیگری هم برای بالا رفتن قیمت ملک در شمال در سال‌های اخیر مطرح شده‌اند که از بین آنها می‌توان به کمبود زمین در شمال و ویژگی‌های گردشگری منطقه اشاره کرد.

 

 

ملک در شمال

 

آینده قیمت زمین و ویلا در شمال

 

حالا که کمی درباره تاریخچه قیمت ملک در شمال دانستیم، سؤال اصلی اینجاست که قیمت ویلا در شمال در سال ۱۴۰۱ به چه صورت خواهد بود؟ عوامل مختلفی در قیمت یک ویلا مؤثر هستند. معماری بنا، متراژ ویلا، طراحی و محوطه‌سازی همگی در قیمت ویلا مؤثر هستند اما عامل تأثیرگذار دیگر در قیمت ویلا، قیمت زمین است.

اگر قیمت دلار همچنان افزایشی باشد طبعاً تأثیر آن را در قیمت مصالح و در نتیجه ساختمان‌ها خواهیم دید. در ضمن به نظر می‌رسد قیمت زمین در شمال در سال جاری افزایش داشته باشد. به‌خصوص در شهرهای ساحلی که پتانسیل زیادی برای توسعه دارند، به نظر می‌رسد همچنان تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی زمین زیاد باشد.

البته سناریوهای دیگری هم در خصوص قیمت ملک در شمال وجود دارند. در برخی از این سناریوها عواملی مانند افزایش قیمت اقلام روزانه و اساسی که در چند ماه گذشته رخ داده، منجر به افزایش هیجانی قیمت ملک در ماه‌های اول سال ۱۴۰۱ شده‌اند و به همین دلیل در ماه‌های آینده سرعت رشد قیمت املاک کاهش پیدا خواهد کرد.

در نهایت بسیاری به خرید ملک یا زمین در شمال به چشم یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت نگاه می‌کنند و خطر این سرمایه‌گذاری را در مدت زمان طولانی کم می‌دانند و به همین علت برای خرید ملک در شمال تلاش می‌کنند.

 

دیدگاه ها