ساخت و ساز و رشد اقتصادی شمال کشور
blog image

ساخت و ساز و رشد اقتصادی شمال کشور

اقتصاد یک کشور تحت تاثیر بخش‌های مختلف است. در سال‌های اخیر صنعت ساختمان‌سازی توانسته در رشد اقتصادی گام‌های مهمی را بردارد. در ایران علاوه برکلانشهرها، در شهرهای شمالی به دلیل شرایط آب و هوای مطلوب، نزدیکی به پایتخت و برخورداری از جنگل و دریا، ساخت و ساز رونق چشمگیری گرفته است و این موضوع باعث روند صعودی اقتصاد در شمال کشور شده است. خرید زمین در شمال و ساخت ویلاهای لوکس منجر به افرایش جمعیت، سوآوری بیشتر و در نتیجه رشد اقتصادی می‌شود.

 

ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر با ساخت و ساز

ساخت و ساز در شمال کشور

 

یکی از ویژگی‌های بارز که در رشد اقتصادی می‌تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد، کاهش نرخ بیکاری است. با توجه به استقبال سرمایه گذران برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ در شهرهای شمالی، فرصت‌های شغلی بسیاری که با صنعت ساخت و ساز در ارتباط هستند، ایجاد شده است. ساخت و ساز در شهرهای شمالی به صورت پیمانکاری انجام می‌شود و در طول یک پروژه افراد بسیاری به واسطه شغل و مهارتی که دارند، می‌توانند با یک پروژه ساختمانی همکاری کنند. بر این اساس، کسانی که اقدام به خرید زمین در شمال کشور می‌کنند، علاوه بر اینکه با انجام مراحل ساخت به رشد اقتصادی کمک می‌کنند، در آینده نیز میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها چندین برابر خواهد شد.

افزایش پتانسیل سرمایه‌گذاری با ساخت و ساز

افزایش سرمایه گذاری در شمال کشور

 

در هر منطقه‌ای که ساخت و ساز رونق می‌گیرد، افرادی که جهت سرمایه‌گذاری به آن منطقه مراجعه می‌کنند افزایش پیدا می‌کند. در شهرهای شمالی ایران، برخی از شهرها و مناطق آن‌ها به دلیل شرایط خاصی که دارند از جمله آب و هوای مطلوب‌تر، نزدیکی به ساحل یا نزدیکی به جنگل جزو اولویت‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. زمانی که ساخت و ساز در یک منطقه گسترش پیدا کند، منجر به رشد اقتصادی خواهد شد، چرا که ساخت و ساز تنها مربوط به ساخت ویلا نخواهد بود و بسیاری از سرمایه گذاران، در بخش خصوصی اقدام به ساخت مراکز تجاری و اداری خواهند کرد.

توسعه جوامع روستایی با ساخت و ساز

 ویلا در شمال

 

 رشد اقتصادی می‌تواند از مناطق کوچک در شهرها، از روستاها، آغاز شود. بخش بزرگی از شهرهای شمالی کشور را روستاها تشکیل می‌دهند، مناطقی که می‌توانند برای کسانی که به دنبال پروژه‌های ساختمانی کوچک هستند، بهترین انتخاب باشند. امروزه روستاها با گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده اند، دیگر کمتر بافت‌های قدیمی را در روستاها می‌بینید. پروژه‌های ساختمانی که توسط پیمانکاران در روستاها اجرا می‌شوند، رشد اقتصادی را برای جامعه‌ای که پروژه در آنجا انجام می‌شود، به ارمغان می‌آورد. ساخت و ساز ویلا و در نهایت خرید ویلا در شمال در مناطق روستایی، می‌تواند باعث رونق کسب و کارها، افزایش امکانات آموزشی، افزایش امکانات بهداشتی و بهبود سیستم حمل و نقل شود.

 

دسترسی ارزان به مصالح ساختمانی در ساخت و ساز

رونق اقتصادی در شمال

 

 از دلایل رونق ساخت و ساز در شهرهای شمالی کشور، دسترسی به مصالح ارزان است. افراد با سرمایه‌گذاری در مصالح با کیفیت اما ارزان قیمت و استفاده از برخی تکنیک‌های ساخت و ساز، می‌توانند قیمت تمام شده یک ویلا را پایین بیاورند. امروزه متریال‌هایی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار متنوع است و استفاده آن‌ها در قیمت ساخت یک ویلا تاثیرگذار است. کسانی که با هدف سرمایه گذاری، ساخت و ساز در شهرهای شمالی را آغاز می‌کنند به دنبال سود بیشتر هستند، که دسترسی به مصالح ارزان آن‌ها را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند. با فروش مصالح ارزان قیمت، پیمانکاران و سرمایه گذاران بیشتری تمایل به ساخت و ساز پیدا می‌کنند، در نهایت در یک فاصله زمانی کوتاه مدت با افزایش ساخت و ساز، رشد اقتصادی در شهرهای شمالی روند صعودی خواهد گرفت. 

 

نقش گردشگری در ساخت و ساز

ویلا سازی در شمال کشور

 

بخشی از اقتصاد یک شهر را صنعت گردشگری بر عهده دارد. امروزه اثبات شده است که گردشگری نیز می‌تواند در کنار صادرات نقش مهمی در رشد اقتصادی داشته باشد. اگر با شهرهای شمالی کشور آشنا باشید، وجود جنگل‌ها و دریا باعث شده است، این شهرها به عنوان قطب گردشگری شناخته شوند و هر ساله به تعداد گردشگرانی که به شهرهای شمالی می‌آیند، افزوده می‌شود. این بدان معنا است که می‌توان از ظرفیت‌های شهرهای شمالی جهت سرمایه گذاری، استفاده بهینه کرد. ساخت هتل‌ها، ویلاها و مراکز اقامتی منجر به افزایش رشد اقتصادی شده است. در واقع با بهبود زیرساخت‌ها می‌توان در زمینه ساخت و ساز فعالیت‌های چشمگیری را در این مناطق شروع کرد که قطعا در آینده می‌تواند بسیار سودآور باشد.

تنوع در ساخت و ساز

ساخت انواع ویلا ها با طراحی های گوناگون

 


یکی از دلایلی که باعث شده است خرید ویلا در شمال روز به روز رونق چشمگیری بگیرد، تنوع در ساخت و ساز است. سرمایه گذاران می‌توانند با توجه به سلیقه و نیازهای خود در میان ویلاهای ساحلی، ویلاهای جنگلی و ویلاهای شهری بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. ویلاهایی که در مناطق جنگلی ساخته می‌شوند به دلیل قرار گرفتن در شییب جنگل و برخورداری از آب و هوای خنک می‌توانند جزو ویلاهای گران قیمت باشند. ویلاهای ساحلی به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی دریا بیشتر در معرض آب و هوای شرجی هستند، از این رو از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند. با تمرکز در دو بخش جنگل و خط ساحلی، سرمایه‌گذاری در این دو منطقه بیشتر انجام شده است که به دنبال ساخت انواع ویلاها، مراکز تجاری چند منظوره نیز در حال ساخت هستند که این موضوع به رشد اقتصادی شهرهای شمالی که از جنگل یا خط ساحلی برخوردار هستند، کمک بسیاری کرده است.

 

 مطالب مرتبط:

 خرید ویلا در نوشهر | ویلاهای ساحلی و جنگلی

 

تغییر کاربری زمین در ساخت و ساز 

یکی از دلایل افزایش ساخت ساز در شهرهای شمالی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است. برخی از مالکین می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های مربوطه در صورت امکان زمین خود را از کشاورزی به مسکونی تغییر کاربری دهند. در روستاها این تغییر کاربری بیشتر انجام شده است و ساخت و سازها با سرعت بیشتری در حال انجام است. علاوه بر این بسیاری از زمین‌ها به دلیل اینکه بدون سند خرید و فروش می‌شدند، از قیمت‌های بسیاری پایینی برخوردار بودند. اما با تغییر قانون مالکان می‌توانند برای زمین‌های خود سند دریافت کنند که این موضوع هم در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

خرید ویلا یا خرید زمین، کدام سودآورتر است؟ 

سرمایه گذاران مناطقی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند که در آینده از نظر اقتصادی رشد چشمگیری داشته باشد. همان طور که اشاره شد، عوامل بسیاری باعث شده است تا رشد اقتصادی در شهرهای شمالی کشور رو به افزایش باشد. همچنین فاکتورهای دیگر از جمله آب و هوای مطلوب، شلوغی کمتر، نزدیکی به تهران، قیمت‌های مناسب‌تر و تنوع در ساخت و ساز باعث شده است شهرک‌سازی و ساخت برج‌های مسکونی رو به افزایش باشد. اما کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند بین خرید ویلا در شمال و خرید زمین مردد هستند. هر یک از مسیرهای سرمایه‌گذاری می‌تواند دارای معایب و مزایایی باشد. با خرید زمین می‌توانید یک ویلا با سلیقه خود طراحی و بسازید یا تنها به خرید زمین اکتفا کرده و دیگر به ساخت و ساز فکر نکنید. در این صورت برای سرمایه‌گذاری به بودجه کمتری نیاز دارید. اما برای خرید ویلا به بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت.


از گلستان تا گیلان شهرهای شمالی بسیاری وجود دارد که یا به جنگل یا به دریا دسترسی دارند. ساخت و ساز در شهرهایی که به عنوان شهرهای توریستی شاخته می‌شوند از جمله لاهیجان، رامسر و نوشهر یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود. با خرید زمین در نوشهر یا سایر شهرها می‌توانید با ساخت ویلا یک سرمایه‌گذاری کوچک و موفق را انجام دهید. در ابعاد بزرگتر نیز این سرمایه‌گذاری می‌تواند در ساخت ساختمان‌های تجاری، تفریحی و برج‌های مسکونی باشد.

 

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها