نکاتی برای حفظ دما و رطوبت ایده آل داخل خانه
blog image

حفظ دما و رطوبت ایده آل در داخل خانه برای راحتی و سلامت ضروری است. رطوبت مناسب برای خانه در زمستان بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است در حالی که در تابستان باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد و توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب به وسایل و سیستم های خانه از ۶۰ درصد بیشتر نشود. رعایت این نکته در شهر هایی با رطوبت هوای بالا مانند شهر های شمالی کشور، نوشهر و رامسر و نور و … ضرورت بیشتری می یابد.

 

رطوبت زیاد داخل خانه می تواند مشکلات متعددی را برای سلامت انسان به همراه داشته باشد، از جمله:

آلرژی و مشکلات تنفسی: رطوبت بالا شرایط ایده آلی را برای رشد کپک ایجاد می کند و می تواند آلرژی را تشدید کند. همچنین می تواند منجر به عفونت های تنفسی شود زیرا باکتری ها و ویروس ها در شرایط مرطوب رشد می کنند.

آسیب به اموال: رطوبت بیش از حد می تواند به چوب آسیب برساند و باعث ایجاد لکه، رشد و آسیب ساختاری جدی به خانه شود.

 

 مطالب مرتبط:

 چراغ خطر هنگام خرید ویلا

 

 گرم کردن هوا در واقع رطوبت نسبی را کاهش می دهد، بنابراین سیستم های گرمایشی باید در کنار رطوبت ساز ها استفاده شوند تا اطمینان حاصل شود که خانه به اندازه استاندارد و مطلوب مرطوب می ماند.

 

 دستگاه های تهویه مطبوع می توانند سطح رطوبت را در خانه شما کاهش دهند، اما برای مقابله با رطوبت کم و خشکی هوا، سرمایه گذاری روی یک دستگاه رطوبت ساز خانگی توصیه می شود چرا که رطوبت کم در داخل خانه نیز می تواند مشکلاتی را برای سلامت انسان و خود خانه ایجاد کند. رطوبت کم می تواند منجر به خشکی و تحریک چشم، پوست و گلو شود. همچنین می تواند باعث تاب برداشتن، پوسته شدن و ترک خوردن در کف چوبی، مبلمان چوبی، کمد، کشو و کاغذ دیواری شود.

 

crackingـinـhardwoodـfloors

 

انجمن مهندسین گرمایش، تبرید و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) توصیه می‌کند برای جلوگیری از رشد کپک‌ها، رطوبت نسبی داخل ساختمان را زیر ۶۵ و بالای ۳۰ درصد نگه دارید.

 

 مطالب مرتبط:

 اقداماتی برای حفظ سلامت ملک

 

سیستم های HVAC با کنترل میزان رطوبت موجود در هوا که بر احساس هوا در دماهای مختلف تاثیر می گذارد، به حفظ تعادل بین دما و رطوبت کمک می کند. در مورد جدیدترین انواع سیستم های گرمایش/سرمایش، راه حل های نوآورانه مختلفی در بازار موجود است. به عنوان مثال، برخی از سیستم‌های HVAC مدرن مجهز به ویژگی‌های کنترل رطوبت پیشرفته هستند تا کیفیت هوای داخلی بهینه و راحتی ساکنین خانه را تضمین کنند.

 

علاوه بر این، ترموستات‌های هوشمندی وجود دارند که می‌توانند هر دو سطح دما و رطوبت را تنظیم کنند و کنترل دقیق‌تری و بهره‌وری انرژی ارائه دهند. همچنین، سیستم های HVAC یکپارچه وجود دارد که نه تنها دما را تنظیم می کند، بلکه با حذف رطوبت اضافی و فیلتر کردن آلرژن ها و سایر ذرات، هوا را نیز تصفیه می کند.

 

حفظ دما و رطوبت ایده آل در داخل خانه برای ایجاد یک محیط داخلی راحت و سالم بسیار مهم است. با پیروی از سطوح توصیه شده رطوبت و سرمایه گذاری در سیستم های گرمایش/سرمایش مدرن با ویژگی های کنترل رطوبت پیشرفته، صاحبان خانه می توانند کیفیت مطلوب هوای داخل خانه و راحتی ساکنین را تضمین کنند.

 

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها