خانه‌های هوشمند
blog image

یک خانه هوشمند با استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های متعددی که در آن نصب می‌شوند، به صاحب خانه اجازه می‌دهد تا قسمت‌های مختلف خانه را کنترل کند این سیستم‌ها شامل سنسورهایی هستند که می‌توانند از وضعیت های مختلف خانه نور، دما، رطوبت یا وجود دود گزارش تهیه کنند و با ارسال این گزارش ها برای کنترل کننده مرکزی به کمک، می‌توانند ترموستات‌هایی را که دما را بر اساس ترجیحات شما تنظیم می‌کنند، چراغ‌هایی را که هنگام ورود به اتاق روشن می‌شوند و قفل‌هایی را که با فشاردادن یک دکمه قابل دسترسی هستند، کنترل کرد. برخی از سیستم‌های خانه هوشمند می‌توانند حتی امنیت خانه یا مصرف انرژی را کنترل کنند و در صرفه جویی انرژی تاثیر گذار باشند.

 نصب سیستم خانه هوشمند دارای چندین مزیت است. سهولت و امنیت خودکار سازی سیستم های خانه از بارزترین مزایا است. با یک خانه هوشمند، می توان مستقیماً چراغ ها، قفل ها، ترموستات ها و سیستم های امنیتی را از طریق تلفن هوشمند حتی از راه دور کنترل کرد.

بازار خانه های هوشمند در جهان در سال های اخیر همواره رو به افزایش بوده و با توجه به پیشرفت های تکنولوژی قابلیت های بیشتری همچون کنترل از راه دور از طریق موبایل هر روزه به این خانه ها اضافه میشود

 

 

همچنین انتظار میرود اندازه این بازار در سال های آتی به میزان قابل توجهی افزایش یابد. دستیارهای دیجیتال با امکان دستورهای صوتی، هوش مصنوعی(AI)، اینترنت اشیا (IoT) تاثیر مهمی بر گسترش بازار داشته اند. از طرفی با توجه به کارایی بالای بعضی از این تکنولوژی ها ممکن است در آینده تبدیل به استانداردهایی در حوزه مستغلات شوند.

 

در دوره کرونا به علت وقفه‌ای که در صنایع و کل اقتصاد جهانی رخ داد این بازار تحت تاثیر ملایمی قرار گرفت و منجر به کاهش درآمد آن شد اما با این حال بازار خانه های هوشمند با پذیرش سریع دستگاه های هوشمند در طول قرنطینه که به جلوگیری از انتشار ویروس کمک میکردند بهبود یافت. همچنین افزایش تقاضا برای وسایل سرگرمی مانند تلویزیون های هوشمند به رشد آن کمک کرد.

 از نظر جغرافیایی، آمریکای شمالی بیشترین سهم درآمد را از بازار جهانی خانه های هوشمند دارد. انتظار می‌رود افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه شهرهای هوشمند، رشد این بازار را در کشورهای خلیج‌فارس خاورمیانه نیز افزایش دهد. 

 

 به کارگیری فناوری های پیشرفته مهندسی و ساخت و هزینه راه اندازی یا نصب دستگاه های خانه هوشمند مجموعاً اجرای آن را گران می کند. علاوه بر این، هزینه‌های معمول نگهداری و سرویس‌دهی، ظرفیت خرید را برای بسیاری محدود می‌کند. و این مساله به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع رشد بازار می شوند. اما انتظار می رود مانند هر محصول جدید دیگری، با گذشت زمان و بهینه سازی دستگاه ها و روندهای تولید، قیمت آن ها نیز برای عده بیشتری از متقاضیان معقول باشد.

بازار خانه هوشمند در ایران همچنان کوچک است اما با توجه به روند رو به رشد جهانی این ابزار، انتظار میرود اندازه این بازار در ایران نیز روندی افزاینده به خود گیرد و نوعی سرمایه گذاری برای افزایش ارزش ملک در آینده بدل شود.

در حال حاضر از ترموستات ها و سیستم امنیتی هوشمند همچنین سیستم های اعلام و اطفای حریق در برخی از برج های تهران استفاده میشود. در شمال ایران نیز برخی از ویلاهای لوکس و مدرن و یا برج و آپارتمان های مسکونی از برخی از سیستم های هوشمند استفاده میکنند

 

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها