چیزهایی که درباره نورپردازی نمای ویلا نمی‌دانید
blog image

در اولین نگاه به ساختمان یک ویلا، این نمای ویلا است که خودی نشان می‌دهد. به طور معمول در طول روز معماری و مصالح بنا به‌خوبی دیده می‌شوند؛ اما در شب نورپردازی نمای ویلا می‌تواند تأثیر زیادی در زیبایی و دیده شدن ساختمان داشته باشد. برای داشتن یک ویلای بی‌نظیر نورپردازی خوب یک المان مهم و اساسی است. به همین دلیل باید نکات مهم نورپردازی را بدانید.

 

villa-lighting

 

اهمیت نورپردازی نمای ویلا

به طور معمول زمانی که از نورپردازی نمای ویلا صحبت می‌کنیم درباره نورهای مصنوعی صحبت می‌کنیم که بر بخش‌هایی از ساختمان می‌تابند. این نور برای اهداف متفاوتی مانند بهتر دیده شدن یک قسمت از ساختمان، پنهان شدن عیوب ساختمان و زیبایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورپردازی یک سازه می‌تواند از چند جهت مهم باشد. در درجه اول زیبایی و بهتر دیده شدن ساختمان در شب با استفاده از نورپردازی تکمیل می‌شود. اما به غیر از آن نورپردازی مناسب باعث می‌شود افراد بتوانند در طول شب از محیط بیرون خانه مانند باغ و محوطه استفاده کنند.

به همین دلیل باید نکات نورپردازی نمای ویلا را به‌درستی بدانید تا هنگام خرید ویلا از این دانسته‌ها استفاده کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. 

 

villa-facade-lighting

 

علاوه بر این موارد نورپردازی می‌تواند جلوه ساختمان را بهتر کند و در عین حال ایرادات احتمالی موجود در ساختمان را نیز از دید مخاطب پنهان کند. معمولاً در ویلاها نورپردازی تنها به نمای ساختمان محدود نمی‌شود، بلکه محوطه، استخر و مسیر هم می‌توانند با استفاده از نورپردازی مناسب بهتر دیده شوند.

نمای ویلا با توجه به سبک معماری و منطقه‌ای که در آن ساخته شده است از مصالح متفاوتی ساخته شده است و این موضوع می‌تواند بر انتخاب نوع نورپردازی و رنگ آن تأثیر بگذارد.

 

بایدها و نبایدها در نورپردازی

به دنبال خرید ویلا در شمال که باشید حتماً انواع نورپردازی‌ برای نمای ویلا را دیده‌اید و می‌دانید هر نورپردازی زیبا نیست. برای آنکه بدانید نورپردازی نما بر روی اصول انجام شده است یا نه بد نیست اصول کلی نورپردازی ساختمان را بدانید.

  • نورپردازی متناسب با رنگ سازه انجام می‌شود و به همین دلیل چشم‌نواز است.

  • برای نورپردازی به خطوط عمودی و افقی در معماری توجه می‌شود.

  • قسمت‌هایی از سازه هستند که نورپردازی در آنها اهمیت دارد. مانند دور قاب پنجره‌ها، مسیر ورودی و پیاده‌راه و دور ستون‌ها.

  • در نزدیکی مصالحی که نور را بازتاب می‌کنند نورپردازی انجام نمی‎شود.

علاوه بر این برای آنکه بهترین نتیجه از نورپردازی به دست بیاید باید از قبل هدف از نورپردازی مشخص شود. گاهی نورپردازی برای این انجام می‌شود که برخی المان‌ها در ویلا بیش از قبل به چشم بیایند.

 

انواع نورپردازی در نمای ویلا

برای داشتن یک نمای بی‌نقص باید نوع نورپردازی به‌دقت انتخاب شود. هر کدام از انواع نورپردازی به دلیل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانستن این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید در هنگام خرید ویلا در شهرهای بی‌نظیر شمال به چه نکته‌هایی بیشتر توجه کنید.

 

facade-lighting

 

نورافکنی: اسم این تکنیک نورپردازی همه چیز را مشخص می‌کند. در این تکنیک نور با فاصله از ساختمان قرار می‌گیرد و بر ساختمان می‌تابد. معمولاً این نوع از نورپردازی بخش وسیعی از ساختمان را روشن می‌کند. نورپردازی با تکنیک نورافکن عموماً برای فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منطقه‌ای: در این نوع از نورپردازی نمای ویلا منطقه‌ای از سازه با نور مشخص می‌شود. برای مثال در کنار ستون‌ها یا المان‌هایی از ساختمان که اهمیت بیشتری دارند از این نوع از نورپردازی استفاده می‌شود.

خطی: روش خطی در نورپردازی نمای ویلا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش نور به صورت عمودی در بخشی از ساختمان می‌تابد و زیبایی نما را چند برابر می‌کند. با توجه به نوع معماری ویلا این نورپردازی ممکن است در نواحی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

نقطه‌ای: شاید بخشی از نمای ساختمان نیاز به نور بیشتری داشته باشد. با استفاده از تکنیک نورپردازی نقطه‌ای می‌توانید یک منطقه کوچک را روشن کنید. برای مثال چراغ‌های دیوارکوب می‌توانند این نوع از نورپردازی را ایجاد کنند.

 

نورپردازی محوطه ویلا

این تنها نمای ویلا نیست که به نورپردازی زیبا نیازمند است. محوطه و فضای ویلا نیز با نورپردازی زیباتر خواهد بود. یکی از این فضاها داخل استخر یا برکه است. نورپردازی استخر می‌تواند زیبایی آن را در شب چند برابر کند. بازتاب نور در آب استخر یا آب‌نما فضا را پر از آرامش خواهد کرد.

 

villa

 

خرید زمین در شمال و ساختن ویلای رؤیایی می‌تواند یک ایده عالی برای خانواده‌ها باشد. می‌توانید با تعیین بودجه خود و دیدن تصاویر متفاوت از نورپردازی‌های محوطه ایده مورد نظر خود را پیدا کنید.

به غیر از استخر، برکه و آب‌نما سایر محوطه هم می‌تواند با نورپردازی زیباتر شود. مسیر پیاده‌روی یا محیط باغ با نورپردازی هم زیبا و هم قابل استفاده می‌شوند. می‌توانید در کنار مسیر از چراغ‌های کوچک برای روشن شدن مسیر استفاده کنید.

قبل از انتخاب می‌توانید تصاویر زیادی ببینید و متوجه شوید چه نورپردازی‌هایی بهتر جواب می‌دهد. البته همیشه باید بدانید که زیاده‌روی از زیبایی نما می‌کاهد. استفاده زیاد از نور می‌توان به جای زیباتر کردن فضا باعث ایجاد آلودگی نوری و زشت‌تر شدن محیط شود. پس اگر نمی‌دانید دقیقاً از چه نورپردازی استفاده کنید که فضا را بهتر کنید از متخصص‌ها کمک بگیرید.

 

نور در نمای ساختمان

رنگ، شدت و جهت نور در بهتر دیده شدن نما اهمیت دارد. رنگ نور باید با مصالح استفاده شده در ساختمان هماهنگ باشد. اگر تضاد زیادی در رنگ نور و مصالح ایجاد شود جلوه زیبایی نخواهد داشت. نورهای سفید و آبی به طور انتخاب خوبی برای نورپردازی نمای ویلا است؛ چراکه با بیشتر مصالح همخوانی دارد.

شدت نور در نمای ساختمان باید متعادل باشد. نور بیش از اندازه می‌تواند باعث آزردگی افراد خانواده و بدتر دیده شدن ساختمان شود. در نهایت جهت نور باید به گونه‌ای باشد که بر روی دیوارهای دیگر سایه ایجاد نکند و در نظر بیننده‌ها نور روی ساختمان یکدست دیده شود.

 

villa-facade-lighting

 

اگر بخواهیم تمام نکات بیان شده را در چند جمله خلاصه کنیم باید بگوییم تأثیر رنگ و شدت نور در دیده شدن نما اهمیت زیادی دارد. نور باید از نظر رنگ و شدت با متریال استفاده شده هماهنگ باشد. می‌توانید با استفاده از منبع نوری مناسب بخشی از نما را برجسته‌تر کنید. در نهایت به این نکته توجه کنید که در بیشتر موارد خوب است منبع نور را به نوعی قرار دهید که از دید پنهان بماند. 

 

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها