در شمال ویلا بخرم یا آپارتمان؟
blog image

 

خرید ویلا یا آپارتمان در شمال هر دو از سرمایه‌گذاری‌های محبوب در شمال هستند. برای کسانی که دوست دارند به شمال زیاد سفر کنند و از طبیعت بی‌نظیر و آب‌وهوای فوق‌العادۀ شمال لذت ببرند، خرید یک ملک در شمال گزینۀ بسیار خوبی به شمار می‌رود. با خرید ویلا یا آپارتمان در شمال می‌توانید هم سرمایه خود را افزایش دهید و هم سفرهای خانوادگی شیرینی را تجربه کنید. در این بین یک سؤال مهم وجود دارد. خرید ویلا بهتر است یا آپارتمان. برای پاسخ دادن به این سؤال باید مزایا و معایب خرید ویلا و آپارتمان را در کنار هم بررسی کنیم تا در نهایت تصمیم بهتری بگیریم.

 

landscape

 

تفاوت ویلا و آپارتمان از نظر امنیت

 خرید ویلا در شمال لزوماً از نظر امنیتی بدتر از خرید آپارتمان نیست. شما می‌توانید برای تأمین امنیت ویلای خود از تکنولوژی‌های تازه مانند دوربین‌های امنیتی بهره‌مند شوید. به‌علاوه ویلاهایی که در داخل شهرک‌ها قرار دارند به دلیل وجود نگهبان و قرارگیری در کنار ویلاهای دیگر از امنیت بیشتری برقرار هستند. با این حال در آپارتمان‌ها نیز به واسطۀ وجود همسایه‌ها، مدیریت مناسب ساختمان و تکنولوژی‌های هوشمند امنیت به خوبی تامین میگردد.

 

تفاوت ویلا و آپارتمان از نظر امکانات

یکی دیگر از تفاوت‌های دیگری که بین خرید ویلا و آپارتمان در شمال وجود دارد، امکانات شما است. معمولاً در ویلاها شما می‌توانید در محوطۀ ویلای خود استخر اختصاصی خود را داشته باشید؛ در صورتی که استخر آپارتمان‌ها بین تمام واحدها مشترک است. در عین حال در ویلاهای حیاط‌دار دست شما برای طراحی محوطه کاملاً باز خواهد بود. می‌توانید باغچۀ خود را داشته باشید و محوطه را طبق سلیقۀ خود دیزاین کنید.

البته این موضوع یک روی دیگر هم دارد. درست است که در ویلا شما محدودیت‌های کمتری برای انتخاب جزئیات دارید، اما از طرف دیگر ویلا نسبت به آپارتمان احتیاج به نگهداری بیشتری دارد. تمام تعمیرات ویلا برعهدۀ شخص شماست. این موضوع باعث می‌شود هزینه‌های تعمیر و نگهداری ویلا نیز بیشتر از آپارتمان باشد. از طرف دیگر در آپارتمان ها و برج های بزرگ مسکونی به علت صرفه اقتصادی و انرژی، امکان فراهم کردن امکانات بیشتر از جمله باشگاه ورزشی و یا فروشگاه نیز فراهم است.

 

تفاوت ویلا و آپارتمان از نظر قیمت

در مورد قیمت نمی‌توانیم خیلی صریح اظهارنظر کنیم؛ اما در کلی‌ترین حالت می‌توانیم بگوییم ویلاها معمولاً قیمت بیشتری نسبت به آپارتمان‌ها دارند. البته اگر به سراغ یک آپارتمان لوکس با متراژ بالا در مشهورترین شهرهای شمال بروید باید هزینۀ بیشتری پرداخت کنید تا زمانی که برای خرید یک ویلا با متراژ کم در داخل مناطق کوهستانی اقدام می‌کنید. 

در نتیجه قیمت خرید ویلا یا آپارتمان به منطقه، متراژ و امکانات موجود در ویلا یا آپارتمان بستگی دارد. به طور کل خرید ویلا در نور، رویان، ایزدشهر و رامسر از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در عین حال امکان خرید ویلاهای ارزان در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته برای علاقه‌مندان وجود دارد. 

 

villa

 

تفاوت ویلا و آپارتمان از نظر محدودیت

با خرید آپارتمان شما صاحب چند همسایه می‌شوید که احتمالاً بعد از مدتی به بهترین دوستان شما در شمال تبدیل می‌شوند. اما زندگی در آپارتمان با محدودیت‌های بیشتری نسبت به زندگی در ویلا روبه‌رو است. در آپارتمان ممکن است یک همسایه در زیر خانۀ شما ساکن باشد؛ پس فرزندان شما نمی‌توانند به‌راحتی در خانه بدوند؛ همچنین در مورد سروصدا و مهمانی گرفتن هم محدودیت‌های بیشتری وجود خواهد داشت. در حالی که در ویلا از این نظر شما با محدودیت‌های کمتری روبه‌رو خواهید بود.

 

مزایا و معایب خرید ویلا در شمال

برای این که بتوانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید، بد نیست مزایا و معایب خرید ویلا را در کنار هم ببینید. می‌توان مزایای زیر را برای خرید ویلا در استان‌های شمالی در نظر گرفت:

  • اگر قوانین محدودکننده در شهرک یا محل قرارگیری ویلا وجود نداشته باشد می‌توانید ویلای خود را در زمانی که حضور ندارید به شکل روزانه یا ماهانه اجاره بدهید و درآمد کسب کنید.

  • امکان خرید ویلا در نزدیکی ساحل، جنگل و کوهستان وجود دارد. ویلاها هم در مناطق شهری پیدا می‌شوند و هم در روستاها و مناطق دور از شهرهای پرجمعیت با تنوع بسیاری وجود دارند.

خرید ویلا در شمال معایبی دارد که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • ویلا به نگهداری بیشتری نیاز دارد. مسئولیت و هزینۀ نگهداری تمام ساختمان در تمام طول سال بر عهدۀ شماست. شاید لازم باشد فردی را برای نگهبانی یا سرایداری استخدام کنید.

  • از نظر امنیتی تهدیدات بیشتری برای ویلاها وجود دارد. در نتیجه برای تأمین امنیت ویلا بهتر است، ویلاهای داخل شهرک را انتخاب کنید یا موارد امنیتی بیشتری برای ویلای خود در نظر بگیرید. 

 

apartment

 

مزایا و معایب خرید آپارتمان در شمال

با اینکه خرید ویلا در نوشهر و شهرهای مشهور دیگر در شمال بسیار وسوسه‌انگیز است؛ اما مزایای بسیار هم برای خرید آپارتمان در شمال وجود دارد که ممکن است نظر شما را تغییر دهد:

  • به طور کل آپارتمان‌ها از امنیت نسبتاً خوبی برخوردار هستند. اگر در آپارتمان شما چند همسایه ساکن باشند و نگهبان وجود داشته باشد، امنیت بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد. 

  • خرید آپارتمان به طور معمول مقرون‌به‌صرفه‌تر است. هرچند ممکن است یک آپارتمان لوکس از یک ویلای کوچک روستایی گران‌تر باشد.

  • این موضوع تضمین شده نیست؛ اما فروش آپارتمان ساده‌تر از ویلا است. به ویژه آپارتمان‌های دوخوابه و سه‌خوابه بیشترین تقاضا را دارند. پس اگر احتمال دارد بخواهید ملک خود را در زمان کوتاهی به فروش برسانید، احتمال دارد آپارتمان را ترجیح بدهید. 

با وجود تمام مزایا، می‌توان معایب زیر را برای خرید آپارتمان در شمال برشمرد:

  • ممکن است همسایه‌های شما در آپارتمان رفتارهایی داشته باشند که مطلوب شما نیست. با خرید آپارتمان باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید.

  • اگر اهل مهمانی‌های شلوغ و پرجمعیت هستید در آپارتمان هم فضای کمتری برای این کار در اختیار دارید و هم باید به رفاه و آرامش همسایه‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

در نهایت با وجود تمام مزایا و معایبی که در خرید ویلا و آپارتمان وجود دارد، انتخاب بین این دو به سلیقه و البته نیازهای شما بستگی دارد. اگر بودجۀ محدودی دارید و می‌خواهید یک ملک لوکس در یک شهر مشهور و توسعه‌یافته داشته باشید، احتمالاً آپارتمان‌ها با توجه به متراژ پایین‌تری که دارند، گزینۀ بهتری برای شما خواهند بود. اما در صورتی که به فضای شخصی بیشتری نیاز دارید و می‌خواهید مهمانی‌های بسیاری داشته باشید یا یک حیاط برای گل‌کاری می‌خواهید خرید ویلا برای شما مناسب خواهد بود.

 

دیدگاه ها