بایدها و نبایدهای ساخت ویلای چوبی
blog image

ویلاهای چوبی به دلیل زیبایی منحصربه‌فردی که دارند در بین مردم بسیار پرطرف‌دار هستند. زندگی در یک خانه چوبی احساس صمیمیت و امنیت ایجاد می‌کند. دکوراسیون بی‌نظیر این خانه‌ها که یادآور طبیعت سرسبز شمال هم هستند برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ویلاهای نقلی محلی و حتی ویلاهای لوکس بسیار مناسب است. اگر شما هم به ویلاهای چوبی در دل طبیعت عشق می‌ورزید تا انتهای این مقاله از رویال تی‌تی با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره این ویلاها بدانید.

 

wooden_villa

 

مزایای ساخت ویلا با چوب

بسیاری از کسانی که برای خرید زمین در شمال اقدام می‌کنند تمایل دارند تا ویلای خود را همان‌طور که دوست دارند در زمینی که می‌خرند بنا کنند. حالا که امکان ساخت ویلا از صفر وجود دارد بهتر است تمام متریال موجود و مزایا و معایب آنها را بشناسیم. استفاده از چوب مزیت‌های زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • دوستدار محیط‌زیست: ساخت خانه‌ها و ویلاهای چوبی دی‌اکسیدکربن و مواد شیمیایی کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کند. در بسیاری از موارد چوب‌هایی که برای ساخت این ویلاها به کار می‌روند از منابع تجدیدپذیر و جنگل‌های مصنوعی تهیه می‌شوند.

  • وزن کم: وزن چوب نسبت به بسیاری از مصالح دیگر پایین است و در نتیجه حمل و نقل آن در مقایسه با موارد دیگر راحت‌تر است.

  • زیبایی و آرامش‌بخشی: کمتر کسی است که از زندگی در یک ویلای چوبی لذت نبرد و احساس آرامش بیشتری پیدا نکند. طیف رنگ چوب‌های به کار رفته در ویلاها بسیار وسیع است و دکوراسیون چوبی همواره جلوه لوکس و خاصی به ویلاها می‌بخشند.

  • سرعت ساخت بالا: ویلاهای چوبی با سرعت بسیار بالایی ساخته می‌شوند و با ساخت فوری باعث کاهش هزینه‌های مربوط به نیروی کار می‌شوند.

  • نارسا و عایق صدا بودن: چوب‌ها نارسانا هستند؛ یعنی جریان برق را از خود عبور نمی‌دهند. این موضوع باعث می‌شود ویلاهای چوبی به‌ویژه در مناطق کوهستانی و تحت تأثیر صاعقه قرار دارند از امنیت بیشتری برخوردار باشند. به‌علاوه چوب عایق صدا است و آلودگی‌های صوتی را به میزان بسیار زیادی حذف می‌کند.

 

معایب ساخت ویلا با چوب

برای افرادی که به دنبال خرید ویلا در شمال هستند، ویلاهای چوبی یک گزینه زیبا و محبوب محسوب می‌شود؛ اما ویلاهای چوبی بدون ایراد نیستند. بهتر است قبل از خرید با معایب این ویلاها نیز آشنا باشید:

  • محدودیت تعداد طبقات: چوب از جمله مصالحی است که نمی‌تواند وزن زیادی را تحمل کنید. در نتیجه شما نمی‌توانید یک ساختمان چوبی بیشتر از سه طبقه داشته باشید. این موضوع در ساخت ویلاهای یک یا دو طبقه مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر به فکر آپارتمان‌های بلند هستید، باید به فکر متریال دیگری باشید.

  • امکان ایجاد آتش‌سوزی: همان‌طور که می‌دانید چوب خاصیت اشتعال‌پذیری بسیار بالایی دارد. البته راه‌هایی برای ضد آتش کردن خانه‌های چوبی وجود دارد. سازندگان حرفه‌ای، روی چوب‌ها را با مواد ضد آتش می‌پوشانند و در تمام دیوارها و سقف از تخته گچی برای محافظت در برابر آتش استفاده می‌کنند.

 

wooden_villa

 

هزینه‌های ساخت ویلای چوبی

موارد بسیار زیادی در هزینه‌های مربوط به ساخت ویلا تأثیر می‌گذارند. موقعیت زمینی که قصد دارید در آن ویلا بسازید اهمیت ویژه‌ای دارد. هرچه مکان مورد نظر شما به شهر نزدیک‌تر باشد و دسترسی راحت‌تری داشته باشد، هزینه شما کمتر خواهد شد. امکاناتی که می‌خواهید در ویلا داشته باشید نیز در قیمت نهایی مؤثر هستند. طبیعی است که امکانات بیشتر، هزینه بیشتری را در بر خواهند داشت. اگر در گذشته خرید ویلا در نور، نوشهر، ایزدشهر و سایر شهرهای محبوب شمال را تجربه کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که ویلاهایی که امکانات بیشتری دارند گران‌تر هستند. 

میزان چوبی که برای ساخت مصرف می‌شود نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در هزینه‌های نهایی ساخت ویلای چوبی است. ویلاهای دوطبقه و بزرگ هزینه‌های بیشتری خواهند داشت. در نهایت دکوراسیون، نمای بیرونی، فضاسازی و نورپردازی بخش مهمی از هزینه‌های شما را در بر خواهد گرفت. 

 

بهترین چوب برای ساخت ویلا

برای اینکه ویلای شما از دوام کافی و کیفیت بالا برخوردار باشد باید از متریال مناسب برای ساخت آن استفاده کنید. الوارهایی که برای ساخت یک ویلای چوبی استفاده می‌شوند باید بین ۱۵ تا ۳۵ سانتی‌متر ضخامت داشته باشند. ممکن است الوارها به صورت مربع یا گرد برش داده شوند. الوارهایی که به صورت مربع برش داده می‌شوند مقاومت بیشتری دارند. 

بهتر است از الوارهایی استفاده کنید که کاملاً خشک هستند. به این ترتیب امکان پوسیده شدن الوار در طول زمان وجود ندارد، الوارها مقاومت بیشتری دارند و رنگ آنها نیز در طول زمان تغییر نمی‌کند. چوب درخت‌های صنوبر و کاج ویژگی‌های مناسب برای ساخت ویلا را دارند و مقرون‌به‌صرفه هستند. 

الوارها باید به شیوه درست فراوری شده باشند تا از گزند حشرات و موریانه‌ها در امان بمانند و در مقابل رطوبت مقاومت داشته باشند. چوب‌هایی که اصلاح حرارتی شده باشند خاصیت ضد آب پیدا می‌کنند و برای ساخت ویلای چوبی مناسب می‌شوند. به این چوب‌ها در اصطلاح ترمو وود گفته می‌شود. 

 

wooden_villa

 

چند نکته مهم و کاربردی

دانستن برخی نکات به شما کمک می‌کند تا ویلای چوبی خود را با کیفیت بالاتری بسازید و بعداً به مشکلی برنخورید. قبل از هر چیز باید بهترین مکان را برای ساخت ویلا انتخاب کنید. زمینی که انتخاب می‌کنید باید از نظر آب‌وهوا و امکانات منطقه نیازها و خواسته‌های اساسی شما را برطرف کند. خاک زمین نیز در ساخت ویلا مؤثر است. برای ساخت ویلاهای چوبی بهتر است خاک زمین ماسه‌ای نباشد.

دسترسی به امکاناتی مانند آب، برق و گاز می‌تواند راحتی و آسایش بیشتری برای شما فراهم کند. همچنین انتخاب معمار حرفه‌ای و طراحی مناسب با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید و زمان‌بندی دقیق برای ساخت‌وساز به شما کمک می‌کند تا در نهایت نتیجه بهتری بگیرید. اگر به طراحی‌های کلاسیک علاقه دارید می‌توانید سقف شیروانی را برای ویلای خود در نظر بگیرید و اگر به طراحی‌های مدرن علاقه‌مندید می‌توانید به یک طرح مستطیل‌شکل با سقف مسطح فکر کنید. می‌توانید از پنجره‌های بزرگ برای تزئین ویلای خود استفاده کنید و حیاط ویلا را با آلاچیق زیباتر کنید.

 

مراحل ساخت ویلای چوبی

ساخت ویلا دردسرهای خاص خود را دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد خرید ویلا در نوشهر و دیگر شهرهای محبوب شمال را ترجیح می‌دهند. اما شاید نتیجه ساخت ویلای شخصی ارزش دردسرهایش را داشته باشد. اگر می‌خواهید ویلای چوبی خود را زیر نظر خودتان بسازید باید مراحل زیر را طی کنید.

در ابتدا باید مجوزهای مربوط به ساخت‌وساز و امتیاز آب، برق و گاز را دریافت کنید. سپس باید طرح ویلای خود را باتوجه‌به نیاز خود و استانداردهای موجود طراحی کنید. طرح شما باید به گونه‌ای باشد که بتواند در ارگان‌های مربوطه تأیید شود. سپس بعد باید مراحل ساخت را پیش‌بینی کنید؛ کیفیت مراحل ساخت ویلا باید مورد تأیید باشد. 

در این مرحله وارد مراحل ساخت ویلای چوبی می‌شوید. در ابتدا باید پی‌ریزی ساختمان توسط افراد متخصص انجام شود. سپس پایه‌های ویلا و چارچوب اصلی بنا با استفاده از چوب‌های استاندارد و مقاوم ساخته می‌شود. سپس باید الوارهای لازم برای ساخت ویلا تهیه شوند. ساخت این الوارهای باید با استانداردهای بسیار بالا و دقیق انجام شوند تا نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشند. در نهایت ویلای چوبی شما با کمک این الوارها و مصالح دیگر به صورت کامل ساخته می‌شود.

 

 

خرید زمین برای ساخت ویلای چوبی

اگر می‌خواهید ویلای خود را بر طبق سلیقه و نیاز خود بسازید در ابتدا باید یک زمین مناسب برای خود بخرید. اگر قصد خرید زمین در نوشهر، نور، رویان یا ایزدشهر را دارید مشاوران ما در آژانش املاک رویال تی‌تی با بیشترین تخصص و تجربه به شما کمک می‌کنند تا بهترین زمین را متناسب با نیاز خود بخرید. 

 

دیدگاه ها