جذاب‌ترین کاربردهای آجر در ساخت ویلا
blog image

ساخت ویلا یک پرهزینه و وقت‌گیر است. با این حال بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید یک ویلای آماده به خرید زمین در شمال اقدام کنند و ویلایشان را طبق سلیقۀ شخصی و نیازهای فردی خود بسازند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در ساخت ویلا باید مورد توجه قرار بگیرد انتخاب متریال مختلف است. آجر یکی از رایج‌ترین متریال در ساخت‌وساز است. شاید در ذهن شما هم مانند بسیاری از افراد، آجر تنها برای تیغه‌چینی کاربرد داشته باشد. اما از آجر در بسیاری از موارد دیگر مانند کف‌سازی، پی‌سازی، دیوارچینی و البته دکوراسیون استفاده می‌شود. تا انتهای مقاله از رویال تی‌تی با ما همراه باشید تا با برخی از کاربردهای جذاب آجر آشنا شوید.

 

ویلای آجری

 

مزایای استفاده از آجر

انتخاب متریال ساختمان‌ها باید در تناسب با اقلیم منطقه صورت بگیرد. نمای ساختمان‌ها در شمال تحت تأثیر مقدار زیادی رطوبت قرار می‌گیرند. آجرنماهای معمولی در رطوبت‌های بالا دچار شوره و کپک‌زدگی می‌شوند. اما آجرنماهای نسوز جذب رطوبت پایین و تبخیر بالایی دارند. در نتیجه برای ساخت ویلا در شمال مناسب هستند.

به‌علاوه آجرنماهای نسوز وزن کمتری دارند. این موضوع باعث می‌شود در ساختمان‌هایی با ارتفاع بیشتر هم قابل استفاده باشند و از تهویه و کوران فضای داخل ویلا جلوگیری نکنند. قیمت مناسب، تهیه راحت، دوام بالا و تنوع در رنگ و مدل در کنار قابلیت ترکیب شدن با متریال‌های دیگر مانند سنگ، چوب و سیمان باعث می‌شوند استفاده از آجر کاربردهای بسیار زیادی پیدا کند. طراحان خلاق می‌توانند با کمک آجر نماهایی مختلفی در سبک‌های مدرن یا کلاسیک ایجاد کنند.

 

نمای آجری

 

انواع آجر

شاید برخی افراد هنگام خرید ویلا در شمال تنها با شنیدن نام نمای آجر یک ویلای قدیمی و کهنه را به یاد آورده و از خرید خود منصرف شوند. اما این تفکر صحیح نیست. با اینکه آجر در طول تاریخ همواره در معماری ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ اما امروزه تنوع آجرها بسیار زیاد است و در ساختارهایی با سبک‌های مختلف استفاده می‌شوند. پس بهتر است قبل از تصمیم‌گیری درباره استفاده از آجر انواع آن را بهتر بشناسیم.

به طور کل آجرها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول آجرهایی هستند که در ساخت ساختمان استفاده می‌شوند و دسته دوم آجرهایی هستند که در نمای ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند. اما فارغ از این نوع دسته‌بندی آجرهای بر اساس شیوه ساخت و کاربردهایی که دارند نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند.

 

آجرهای سنتی

آجرهای سنتی که امروزه با نام آجر قزاقی شناخته می‌شوند، بیش از ۱۰۰۰ سال است که در معماری کاربرد دارند. برای کسانی که به نماهای سنتی و نوستالژیک علاقه دارند استفاده از این آجرهای بسیار کاربردی خواهد بود. این اجرهای در ابعاد متنوع و رنگ‌های گوناگون مانند گلبهی، پوست پیازی، قرمز، زرد و نخودی در بازار وجود دارند.

 

آجرهای دکوراتیو

نوع دیگری از آجرها با نام‌های گوناگونی مانند آجر دکوراتیو، هلندی یا آنتیک شناخته می‌شوند. این آجرها در حقیقت مدل‌های مدرن و به‌روز شده آجرهای سنتی هستند. در ساخت این آجرها از مواد پلیمر و نانو استفاده می‌شود که از ایجاد قرچ، شوره و کپک بر روی سطح آجرها جلوگیری می‌کنند. این آجرها بیشتر جنبه تزئینی دارند و برای دکوراسیون استفاده می‌شوند. استفاده از این آجرها در نمای بیرونی ویلاها بسیار پرکاربرد است، زیرا شرایط دمایی و آب‌وهوایی مختلف را تحمل می‌کنند. اما شما می‌توانید به استفاده از این آجرها در برخی نقاط داخل خانه مثل دیوار پشت تلویزیون یا دیوار بالای شومینه هم فکر کنید.

 

آجر دکوراتیو

 

آجرهای رسی

شاید این آجرها را با نام آجرهای مدرسه‌ای یا مسجدی بشناسید. این آجرها بر پایه خاک رس ساخته می‌شوند و در طرح‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. نوعی از این آجرها که با نام آجر سه‌سانتی یا کرکره‌ای فروخته می‌شود در بین مردم بسیار شناخته شده است. قیمت بسیار مناسب در کنار مقاومت بالا این آجرها را به یک متریال محبوب در ساخت‌وساز تبدیل کرده است. با این حال این طرح از آجر این روزها قدیمی شده و برای نما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به جر آجرهایی که توضیح دادیم انواع دیگری از آجر مانند آجر سفالی سقفی، آجر فشاری، آجر مهندسی و آجر نسوز هم در بازار وجود دارند که هرکدام کاربردها، طرح‌ها و رنگ‌های خاص خود را دارند. شما می‌توانید با کمک یک معمار و مهندس حرفه‌ای که ساخت ویلا را بر عهده دارد، با توجه به نیازی که دارید مناسب‌ترین آجر را برای ساخت ویلا انتخاب کنید.

 

آجر رسی

 

استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی ویلا

به کار بردن آجر در دکوراسیون داخلی ویلا برای افرادی که به فضاهای نوستالژیک و کلاسیک علاقه دارند بسیار مناسب است. در عین حال ترکیب مناسب بافت آجر در کنار مبلمان و عناصر تزئینی خانه می‌تواند ترکیبی چشم‌نواز و فضایی گرم و صمیمی ایجاد کند. اگر قصد خرید ویلا در نور، نوشهر، ایزدشهر یا سایر شهرهای مشهور مازندران را دارید، ممکن است به خرید یک ویلا و بازسازی آن به شیوه مورد نظر خود فکر کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم برای طراحی دکوراسیون ویلای خود به آجر هم فکر کنید.

شاید بتوانید با استفاده از نمای آجر در یک قسمت از خانه بافت دیوارها را از حالت یکدست خارج کنید. استفاده از آجر در بالای شومینه محبوبیت بسیاری دارد. استفاده از آجر باعث می‌شود نگاه افراد بر شومینه متمرکز شود و زیبایی آن بیش از پیش به چشم بینندگان بیاید. همچنین استفاده از نمای آجری در دیوار پشت تلویزیون می‌تواند ظاهری خاص به این بخش از ویلا ببخشد. 

از آجرهای دکوراتیو به دلیل جذب چربی پایینی که دارند و فضای دنج و راحتی که ایجاد می‌کنند در آشپزخانه‌ها هم استفاده می‌شود. به طور کل دست شما در استفاده از آجرهای دکوراتیو کاملاً باز است؛ می‌توانید از آنها برای تزئین سرویس بهداشتی یا ایجاد فضایی آرام در اتاق خواب استفاده کنید.

 

نمای داخلی آجری

 

استفاده از آجر در نمای بیرونی ویلا

استفاده از آجر در طراحی نمای بیرونی ویلا برای صدها سال محبوبیت بسیاری داشته است. در شاهکارهای معماری قدیمی ایرانی می‌توانید هنر استفاده از آجرها را به چشم ببینید؛ برای مثال تنها کافی است که نمای گنبد قابوس، زیگورات چغازنبیل و حتی معماری‌های جدیدتر مانند خانه مقدم نگاه کنید. امروزه هنوز هم آجرها در نمای بیرونی ساختمان‌ها نقش پررنگی دارند. در سبک‌های معماری جدید استفاده از ترکیبی از آجر نسوز و سنگ‌های ساختمانی در نمای ساختمان بسیار رایج هستند.

درست است که از آجر در نماهای مدرن هم استفاده می‌شود، اما شاید شما ترجیح بدهید حیاط ویلای خود را به مانند خانه‌های قدیمی طراحی کنید. آن‌وقت است که استفاده از آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای و آبی در کنار یک حوض با کاشی‌های آبی و یک سری گلدان سفالی با گل‌های شمعدانی قرمز توجه شما را جلب خواهند کرد.

در نهایت آجرهای کاربردهای فراوانی در ساختمان‌های و دکوراسیون داخلی و خارجی دارند. تنها کافی است سبک و سیاق مورد علاقه خود را پیدا کنید و کار را به دست کاردان بسپارید.

 

دیدگاه ها