روش‌هایی برای کاهش مصرف انرژی در ویلا
blog image

فارغ از سرمایه‌ای که افراد برای خرید ویلا در شمال در نظر می‌گیرند، نگهداری از ویلا نیز در طول زمان هزینه‌هایی خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های نگهداری ویلا، به مصرف انرژی از جمله برق مربوط می‌شود. ممکن است شما مدت طولانی را در ویلای خود سپری نکنید؛ با این حال باید قبوض برق را بپردازید. در نتیجه اگر بتوانید با روش‌هایی ارزان و ساده مصرف برق خود را به حداقل برسانید، می‌توانید از هزینه‌های خود بکاهید. 

به‌علاوه ما در سراسر جهان با مشکل کمبود انرژی مواجه هستیم. منابع نفت و گاز ما محدود و رو به پایان هستند. بهتر است تا دیر نشده منابع انرژی پاک را جایگزین منابع فعلی کنیم. تا آن زمان صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از وظایف شهروندی ما محسوب می‌شود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌هایی برای کاهش مصرف برق در ویلا آشنا شوید.

 

از چراغ‌های خورشیدی در محوطه استفاده کنید

این روزها چراغ‌های خورشیدی که در محوطۀ باغ‌ها و ویلاها استفاده می‌شوند بیش از هر زمان دیگری متنوع شده‌اند. با کمک این لامپ‌ها هم می‌توانید طراحی هنرمندانه، لوکس و زیبایی برای باغچۀ خود اجرا کنید و هم بدون مصرف برق شب‌های حیاط خود را روشن کنید. از آنجایی که برای استفاده از این چراغ‌ها به سیم‌کشی نیاز ندارید، نصب آنها در هرجایی ممکن است. با کمی خلاقیت می‌توانید از زیبایی منحصربه‌فرد آنها بهره ببرید. تنها نکته بسیار مهمی که در انتخاب چراغ‌های داخل باغچه باید در نظر بگیرید، ضد آب بودن آنها است. 

این روش با وجود تمام مزایایی که دارد، بدون هزینه نیست؛ زیرا باتری‌های خورشیدی هر چند سال یک بار نیاز به تعویض دارند. به‌علاوه این لامپ‌ها برای شارژ شدن به نور مستقیم خورشید نیاز دارند، پس در روزهای بارانی و برفی کارکرد کمی خواهند داشت. اما اگر ویلای شما در منطقه‌ای قرار دارد که روزهای آفتابی زیادی را تجربه می‌کند، این لامپ‌ها برای شما بسیار کاربردی خواهند بود.

 

green_house

 

ساخت ویلای سبز

بسیاری از افرادی که خرید زمین در شمال را انتخاب می‌کنند، ترجیح می‌دهند ویلای خود را با سلیقه و متریال مورد نظر خودشان بسازند. اصولی‌ترین روش برای کاهش مصرف انرژی در ویلاها استفاده از روش‌های دوستدار محیط زیست در ساخت آنها است. پیشنهاد می‌کنیم موقع ساخت ویلا عایق‌کاری دیوارها، کف، سقف و پنجره‌ها را جدی بگیرید. به این ترتیب در تمام طول سال مصرف گاز و برق شما برای سرمایش و گرمایش ویلا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. 

اگر ویلای شما از قبل ساخته شده است و قصد دارید با کمی هزینه آن را بهینه کنید می‌توانید به تعویض پنجره‌های تک‌جداره با پنجره‌های دوجداره فکر کنید. این پنجره‌ها تا سی درصد از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند و شما می‌توانید تأثیر آنها را در قبض‌های برق و گاز خود ببینید. در ضمن پنجره‌های دوجداره عایق صدا هم هستند و آرامش بیشتری برای شما فراهم خواهند کرد. 

 

استفاده از لوازم کم‌مصرف

بازار خرید ویلا برای سال‌ها بسیار داغ بوده است. خرید ویلا در نوشهر، نور و ایزدشهر آن‌قدر جذاب است که هر سرمایه‌گذاری را وسوسه می‌کند. ما برای خرید ویلا هزینه بسیاری در نظر می‌گیریم. بخشی از این هزینه‌ها به خرید لوازم برقی مربوط می‌شود. خیلی از ما ترجیح می‌دهیم به جای خرید لوازم تازه، لوازم قدیمی خود را در ویلا استفاده کنیم. این ایده خوبی است؛ اما بسیاری از لوازم برقی خیلی قدیمی، خیلی پرمصرف هستند. اگر وسیله‌ای دارید که عمر مفید خود را کرده، شاید وقت آن رسیده که به تعویض آن فکر کنید؛ حتی اگر هنوز کاملاً از کار نیفتاده است. 

همچنین اگر وسیله‌ای در ویلای شما خراب شد و ناچار به تعویض آن شدید، توجه به میزان مصرف انرژی را هم در اولویت‌های خود برای خرید بعدی قرار دهید. برچسب‌های انرژی که بر روی محصولات زده می‌شوند، راهنمایی خوبی برای شما خواهند بود.  

 

energy

از نور طبیعی استفاده کنید

اگر خرید زمین در نور، ایزدشهر یا سرخرود را انتخاب کردید و قرار است خودتان ویلای رؤیایی خود را بسازید، در طراحی ویلا استفاده از نور طبیعی را جدی بگیرید. نور طبیعی هم کیفیت بالاتری دارد و هم نعمتی رایگان و دوستدار محیط زیست است. به‌علاوه اگر از پنجره‌های بزرگ در جای مناسب استفاده کنید، می‌توانید از چشم‌اندازهای طبیعی و زیبایی که مختص به شمال کشور هستند هم لذت ببرید. برای اینکه بهترین طراحی را داشته باشید و بیشترین بهره را از نور طبیعی ببرید، می‌توانید از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید.

از سیستم‌های روشنایی کم‌مصرف استفاده کنید

تنوع سیستم‌های روشنایی که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارند بسیار زیاد است. می‌توانید از بین ده‌ها نوع لامپ مختلف کم‌مصرف‌ترین آنها را برای ویلای خود انتخاب کنید. همچنین استفاده از سیستم‌های روشنایی که سنسور حرکتی و تایمر دارند، در راهروها و محل‌های کم رفت‌وآمد بسیار مفید خواهد بود. هزینه نصب چنین لامپ‌هایی مقرون‌به‌صرفه است و در مصرف نهایی شما تأثیرگذار خواهد بود. همچنین می‌توانید نورپردازی ویلای خود را طوری انجام دهید که از کمترین تعداد لامپ بیشترین بهره را ببرید.

 

از سیستم‌های هوشمند استفاده کنید

تکنولوژی راهگشای بسیاری از مشکلات ما است. در مورد ویلاهایی که به سبک مدرن ساخته می‌شوند، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن بسیار رایج است. سیستم‌های گرمایش و سرمایش مدرن دمای ویلا را متناسب با دمای بیرون تنظیم می‌کنند. در نتیجه سیستم تمام مدت روشن نخواهد بود. سیستم‌های هوشمند از طریق اتصال به اینترنت از راه دور و خارج از ویلا نیز قابل کنترل هستند. استفاده از سیستم‌های هوشمند با کنترل از راه دور برای ویلاهای شمال بسیار مناسب است؛ زیرا جدا از مصرف انرژی کم‌تر اگر مدت طولانی در ویلا اقامت نمی‌کنید، می‌توانید از راه دور ویلا را کنترل کرده و برخی موارد را تغییر دهید. 

 

رفتارهای ساده برای کم کردن مصرف انرژی در ویلا:

درست است که دوجداره کرده پنجره‌ها و استفاده از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های مدرن تأثیر بسیار زیادی در مصرف انرژی خواهند داشت؛ اما راهکارهای ساده‌تری هم وجود دارند که می‌توانند تأثیر مثبتی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند:

  • برای درها و پنجره‌ها از درزگیر استفاده کنید. درزگیرها قیمت کمی دارند و به‌راحتی بر روی در و پنجره نصب می‌شوند.

  • وسایل برقی که لازم ندارید را از برق بکشید. برای مثال اگر برای خرید ویلای جنگلی در مناطق کوهستانی و سرد اقدام کردید و قصد ندارید در زمستان به آنجا بروید. با شروع فصل سرد یخچال را خالی کرده و تمام وسایل برقی را از برق بکشید.

  • در زمان تابستان در ساعات اوج گرما آشپزی نکنید. به این ترتیب انرژی کمتری برای خنک کردن ویلا نیاز خواهید داشت.

  • لامپ‌های اضافی را خاموش کنید. این مورد احتمالاً ساده‌ترین موردی است که هرکدام از ما می‌توانیم در ویلا و خانه خود رعایت کنیم.

  • از پرده‌ها بهترین استفاده را بکنید. می‌توانید در فصل تابستان و زمان اوج گرما پرده‌ها را بکشید تا داخل خانه کمتر گرم شود. در عوض هروقت به نور طبیعی و گرمای خورشید نیاز داشتید آنها را باز کنید. 

 

lamp

 

تمام مواردی که در این مقاله ذکر کردیم می‌توانند به کاهش مصرف انرژی در ویلاهای شمال منجر شوند. اگر هنوز ویلای خود را نساختید می‌توانید طراحی آن را طوری انجام دهید که از نور طبیعی بیشترین استفاده را بکنید. همچنین می‌توانید از پنجره‌های دوجداره و عایق‌بندی دیوارها بهره ببرید. اما اگر ویلای شما از قبل ساخته شده و امکان هزینۀ زیاد برای شما وجود ندارد از راهکارهای ساده‌تر مانند استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و استفاده از درزگیر در پنجره‌ها بهره ببرید.

 

دیدگاه ها